2.1
Sejarah Perkembangan Matematik
Sejarah perkembangan Matematik boleh dibahagikan kepada 4
peringkat :
1. Peringkat Pertama ( sebelum 400 SM )
Ø Peringkat bermula dari masa manusia
menggunakan tanda atau simbol untuk
membilang hingga tokoh-tokoh matematik Yunani menemui sistem teori
matematik yang pertama.
2. Peringkat Kedua ( 400 SM – 1700 TM )
Ø Peringkat ini merupakan peringkat perkembangan aritmetik, geometri, algebra
dan trigonometri ke tahap yang mantap, menjadi satu sistem yang sempurna.
3. Peringkat Ketiga ( 1700 TM – 1900 TM )
Ø Peringkat ini merupakan peringkat
perkembangan matematik tradisi ke peringkat perubahan dan penemuan. Pada tahap
ini, banyak bidang, teori dan hukum baru
ditemui dan didemonstrasikan oleh tokoh-tokoh matematik khasnya dari
negara-negara barat. Antara bidang matematik yang baru ditemui ialah
geometri koordinat, kalkulus dan rumus-rumus kalkulus.
4. Peringkat Keempat ( 1900 TM - kini )
Ø Peringkat
keempat ini dikenali sebagai peringkat
moden. Ia merupakan peringkat perkembangan matematik daripada konkrit kepada abstrak. Dalam tempoh ini, teori-teori baru
ditemui oleh tokoh-tokoh matematik untuk digunakan dalam bidang sains teknologi,
ekonomi dan sosiologi. Di antaranya adalah kebarangkalian, teori set, teori
nombor, penaakulan mantik dan logik.
Dalam
pada itu, sejarah perkembangan Matematik boleh dilbahagikan kepada 6 peringkat
kronologi seperti dibawah :
1.
Babylon
(k.k 1800 – 550 SM)
Matematik pada mulanya telah
berkembang di Babylon. Matematik Babylon merujuk kepada matematik orang Mesopotamia
(Iraq silam), dari zaman awal Sumeria hingga ke kejatuhan Babylon pada 539 SM. Ia dinamai sebagai matematik Babylonia kerana peranan
utama Babylon sebagai sebuah tempat pengajian. Matematik
pada masa ini sangat praktikal dan digunakan semasa pembinaan, pengukuran, mencatat
rekod dan penciptaan kalendar.
Pengetahuan kita tentang matematik
Babylonia berasal daripada melebihi 400 buah tablet lempung yang diekskavasi
sejak dari dekad 1850-an. Tablet-tablet itu merangkumi jadual-jadual pendaraban
dan trigonometri, serta kaedah-kaedah untuk menyelesaikan persamaan-persamaan
linear dan kuadratik. Tablet Babylonia YBC 7289 memberikan anggaran √2 yang
tepat sehingga lima tempat perpuluhan.
Tambahan pula, ilmu Matematik Babylon
boleh dirujuk dari 400 batu bersurat tanah liat yang ditemui sejak 1850-an.
Ilmu matematik tersebut telah ditulis dalam batu bersurat menggunakan tulisan
pepaku sementara tanah liat masih lembab dan dibakar keras dalam sebuah ketuhar
atau oleh kepanasan matahari. Kebanyakan batu bersurat tersebut bertarikh dari
1800 hingga ke 1600 SM, dan meliputi topik seperti pecahan, algebra, kuadratik
dan kuasa tiga, teorem Pythagoras dan pengiraan tigaan Pythagoras.
Matematik Babylonia ditulis dengan menggunakan sistem angka
perenampuluhan (asas-60). Mereka tidak mempunyai simbol 0
tetapi boleh mewakili pecahan, kuasa dua, punca kuasa dua dan punca kuasa
tiga.. Asas 60 ini membawa kepada pembahagian bulatan kepada 360 bahagian yang
sama besar yang kini dikenali sebagai darjah (degree). Setiap darjah
kemudiannya dibahagi kepada 60 bahagian iaitu minit. Seorang ahli astronomi
Greek, Ptolemy menggunakan sistem ini untuk menghasilkan minit, saat dan
sukatan darjah yang digunakan sekarang.
Orang Babylonia mempunyai sistem nilai tempat yang benar,
dengan angka-angka yang ditulis pada lajur kiri mewakil nilai yang lebih besar,
iaitu serupa dengan sistem perpuluhan. Bagaimanapun, mereka tidak mempunyai titik perpuluhan
dan oleh itu, nilai tempat sesuatu simbol harus disimpul berdasarkan
konteksnya. Akhir sekali, Matematik Babylon telah memperkenalkan topik seperti
aritmetik, algebra, geometri dan trigonometri dan menyumbang ke arah
mengembangkan Matematik.
2. Yunani
(k.k 550 SM – 300 Masihi)
Seterusnya, Matematik telah berkembang
di Yunani. Tamadun Greek memberi kesan besar kepada sejarah Matematik. Matematik
Greek yang dikaji sejak zaman Yunani (sejak 323 SM) merujuk kepada semua
matematik yang ditulis dalam bahasa Greek. Ini disebabkan matematik Greek sejak
masa itu bukan hanya ditulis oleh orang-orang Greek tetapi juga oleh para
cendekiawan bukan Greek di seluruh dunia di Zaman Yunani sehingga hujung timur
Mediterranean.
Selain itu, Matematik Greek telah
bergabung dengan matematik Mesir dan Babylon untuk membentuk matematik
Keyunanian. Kebanyakan teks Matematik yang ditulis dalam bahasa Greek telah
ditemui di Greece, Mesir, Mesopotamian, Asia Minor, Sicily dan Itali Selatan.
Walaupun teks matematik terawal dalam bahasa Greek yang telah ditemui ditulis
selepas zaman keyunanian, banyak teks ini dianggap sebagai salinan karya-karya
yang ditulis semasa dan sebelum zaman keyunanian. Bagaimanapun, tarikh-tarikh
penulisan matematik Greek adalah lebih pasti berbanding dengan tarikh-tarikh
penulisan matematik yang lebih awal, kerana terdapat sebilangan besar kronologi
yang mencatat peristiwa dari setahun ke setahun sehingga hari ini. Walaupun
demikian, banyak tarikh masih tidak pasti, tetapi keraguan adalah pada tahap
beberapa dekad dan bukannya berabad-abad.
Matematik Greek dianggap dimulakan
oleh Thales dan Pythagoras. Thales (Gambarajah 1.0) menggunakan geometri untuk
menyelesaikan masalah-masalah seperti mengira ketinggian pyramid dan jarak
kapal dari pantai. Mereka mempunyai sistem pernomboran sendiri. Mereka
mempunyai pecahan dan beberapa nombor bukan nisbah (irrational numbers ),
terutamanya π.
Gambarajah 1.0 Gambar Thales
Sumbangan
besar orang-orang Greek adalah Euclid’s Elements and Apollonius’ Conic
Sections sebuah buku yang ditulis oleh Euclid dan buku tersebut
dipergunakan sebagai buku teks matematik di seluruh Eropah, Timur Dekat dan
Afrika Utara selama hampir dua ribu tahun. Selain daripada teorem-teorem geometri yang biasa
seperti teorem Pythagorus, Unsur-unsur merangkumi suatu bukti
yang menunjukkan bahawa punca kuasa dua adalah suatu nisbah, dan bilangan
nombor perdana adalah tidak terhingga.
Salah seorang daripada tiga ahli matematik
yang hebat sepanjang zaman adalah Archimedes (287-212 B.C.) Beliau merekacipta
beberapa alat dan senjata ketenteraan. Diberitakan bahawa Archimedes berjaya
mencipta cara untuk menguji penurunan nilai bagi ketulan emas. Sesetengah
cendekiawan mengatakan bahawa Archimedes dari Syracuse ialah ahli matematik
Greek yang terunggul.
3. Mesir
(k.k 1850 SM – 600 Masihi)
Matematik seterusnya telah berkembang
di Mesir. Matematik Mesir
merujuk kepada matematik yang ditulis dalam bahasa Mesir. Dalam
tamadun Mesir ini, Matematik terawal telah dijumpai pada batu bersurat yang
dipahat ketika pemerintahan Raja Menes (pengasas Dinasti Firaun pertama pada
3000 S.M). Baginda telah mencatatkan
harta rampasan seperti 400 000 ekor lembu, 1 4222 000 ekor kambing dan 120 000
orang tawanan. Kenyataan ini dapat dibuktikan melalui Rajah 3.1.
Selain
itu, Matematik dalam tamadun Mesir ini dapat diperoleh daripada tulisan di atas
papyrus (bahan seperti kertas yang dibuat daripada pokok papyrus yang tumbuh di
sepanjang Sungai Nil.) Rhind papyrus ialah sumber maklumat yang terbaik tentang
matematik Mesir. Ia merupakan sebuah naskah yang mengandungi 80 masalah dan
mempunyai penyelesaian soalan yang mengandungi konsep-konsep geometri. Rhind
papirus juga merupakan teks matematik
utama lain, sebuah manual arahan dalam aritmetik dan geometri. Sebagai tambahan
untuk memberi rumus luas dan kaedah bagi pendaraban, pembahagian dan
menggunakan unit pecahan, ia juga mengandungi bukti bagi pengetahuan
matematik lain termasuklah nombor
gubahan dan perdana; min aritmetik, geometri dan harmoni; dan pemahaman mudah
bagi kedua-dua Penapis Eratosthenes dan teori nombor sempurna .Ia juga
menunjukkan bagaimana untuk menyelesaikan persamaan linear tertib pertama begitu juga dengan janjang aritmetik dan
geometri .
Terdapat
6 lagi penulisan Matematik Mesir yang kecil dan mempunyai kepentingan seperti
Moscow papyrus, Kahun papyrus, Berlin papyrus dan gulungan kulit. Moscow
papyrus bersempena dengan nama tempat papyrus ini disimpan. Ini bermaksud
tulisannya mula diketahui pada tahun 1920, dan diterbitkan pada tahun 1930
serta mengandungi kira-kira 30 kaedah penyelesaian.
Rajah
3.2 menunjukkan sebahagian daripada Papyrus.
|
Kaedah yang
digunakan oleh orang Mesir untuk mewakilkan nombor adalah berdasarkan simbol.
Ia dapat dibuktikan melalui rajah 3.2. Tulisan purba Mesir ditulis dari kanan
ke kiri seperti tulisan Arab pada hari ini.
Akhir sekali
papirus Berlin menunjukkan masyarakat Mesir purba mampu menyelesaikan persamaan
algebra tertib kedua.
4.
China
Seterusnya, Matematik telah berkembang
di China. Orang Cina dahulu menganggap
bahawa Matematik ialah satu aspek daripada shu yang bererti nombor. Shu penting
bagi perkembangan awal ilmu sains di Eropah dan China. Aspek-aspek lain yang
dapat ditemui dalam Shu ialah keagamaan, muzik, ilmu memanah dan pernujuman.
Matematik dianggap penting pada masa itu. Sebagai bukti, anak-anak bangsawan
Cina pada zaman pemerintahan Han diwajibkan mempelajari Matematik.
Legenda
China menunjukkan bahawa seni manipulasi nombor telah dicipta oleh Lishou
semasa Dinasti Huangdi. Sebagai bukti, tulisan dinding di Shandong yang
dijumpai pada abad ke-2 menunjukkan kompas (Fuxi) dan segi empat (Nuwa).
Tulisan ini menunjukkan bahawa mereka menggunakan tali yang mempunyai
simpulan-simpulan tertentu untuk menyatakan nombor.
Selain
itu, bagi tujuan pengiraan, tamadun China telah menggunakan rod pembilang yang
diberi nama Chou/Ce/Suanzi. Selain itu, penjumpaan kulit kura-kura dan tulang
belakang binatang pada 1500-1100 SM yang digunakan untuk tujuan pernujuman
merupakan salah satu bukti kewujudan matematik. Mulanya dari zaman Shang , matematik Cina mengandungi
nombor-nombor yang dituliskan pada kerang kura-kura.
Nombor-nombor ini menggunakan sistem perpuluhan, supaya nombor 123 dituliskan
(dari atas ke bawah) sebagai lambang untuk 1 diikuti oleh angkanya untuk
seratus, kemudian angkanya untuk 2 diikuti oleh angka untuk sepuluh, akhirnya
angka untuk 3. Ini adalah sistem bilangan yang termaju di dunia dan membenarkan
pengiraan diangkutkan pada suan pan atau sempoa Cina.
Penjumpaan
tembikar Banpo pada 4800 SM menggunakan sistem
perpuluhan merupakan salah satu bukti kewujudan Matematik dalam tamadun
China. Seorang ahli matematik tamadun China iaitu Han mengelaskan nombor 1985
seperti di Rajah 4.1(a). Manakala, ahli matematik Song pula mengelaskan nombor
1985 seperti di Rajah 4.1 (b).
Di China,
pada 212 SM, Maharaja Qin Shi Huang (Shi Huang-ti) mengarahkan bahawa semua
buku tersebut dibakarkan. Sedangkan arahan ini tidak dituruti dengan secara
besar, sebagai akibatnya sedikit yang diketahui dengan tentu mengenai matematik
Cina kuno. Dari Dinasti Zhou, karya matematik yang terlama yang telah
diselamatkan dari pembakaran buku adalah Ching, yang menggunakan 64 pilih atur
sebuah garis pejal atau putus-putus untuk tujuan berfalsafah atau mistik.
Selepas
tempoh pembakaran buku tersebut, Dinasti Han (206 BC—AD 221) menghasilkan karya
matematik yang dianggapkan berkembang pada karya-karya yang hilang sekarang.
Yang terpenting dari kesemuanya adalah Sembilan Bab pada Kesenian Matematik. ia
mengandungi masalah 246 perkataan, termasuk pertanian, perniagaan dan
kejuruteraan dan termasuk bahan pada segi tiga kanan dan π.
5.
India
(k.k 400 – 1600 Masihi)
Matematik telah berkembang di India
selepas berkembang di China. Tamadun Hindu sebenarnya bermula pada 2000 BC
tetapi mengikut rekod matematik ianya daripada 800 BC sehingga AD 200. Matematik
India telah muncul di Asia Selatan sejak zaman silam hingga akhir kurun ke-18.
Pada abad ketiga, simbol Brahmi iaitu
1, 2, 3, ..., 9 adalah signifikan sebab bagi setiap nombor, ada simbol
tersendiri.Tiada nombor sifar atau tanda kedudukan pada masa itu, tetapi
menjelang AD 600 orang-orang Hindu menggunakan simbol-simbol Brahmi bersama
tanda kedudukan (positional notation). Mereka mempunyai pengetahuan yang baik
dalam algebra. Mereka mengetahui bahawa persamaan kuadratik mempunyai dua
penyelesaian atau jawapan dan mereka
juga pandai menganggar nilai π.
Semasa tempoh matematik India klasik
(400M hingga 1200M), sumbangan-sumbangan penting telah dibuat oleh sarjana-sarjana
seperti Aryabhatta, Brahmagupta dan Bhaskara II. Ahli matematik India telah
membuat sumbangan-sumbangan terawal terhadap pengkajian sistem nombor, sifar,
nombor negatif, aritmetik dan algebra.
Surya Siddhanta memperkenalkan fungsi
trigonometri bagi sinus, kosinus, serta sinus songsang, dan menyediakan
peraturan untuk menentukan pergerakan cakerawala kilau yang mengikut
posisi-posisinya yang sebenar di langit. Kitaran waktu kosmologi yang
dijelaskan dalam teksnya yang disalin daripada karya yang lebih awal adalah
365.2563627 hari bagi setiap tahun purata mengikut bintang, iaitu hanya 1.4
saat lebih lama daripada nilai moden sebanyak 365.25636305 hari. Karya ini
telah diterjemahkan dalam Bahasa Arab dan Bahasa Latin sewaktu Zaman
Pertengahan.
Pada tahun 499, Aryabhata
memperkenalkan fungsi versinus dan menghasilkan jadual sinus trigonometri yang
pertama, mengembangkan teknik danalgoritma algebra, infinitesimal, persamaan
pembezaan, dan memperolehi penyelesaian nombor bulat untuk persamaan linear dengan
suatu cara yang serupa dengan cara moden, bersamaan dengan perkiraan astronomi
tepat berasaskan sebuah sistem kegravitian heliosentrik. Sebuah
terjemahanAryabhatiya dalam bahasa Arab dari abad ke-8 dapat diperolehi,
diikuti dengan terjemahan dalam bahasa Latin dari abad ke-13. Beliau juga
mengira nilai π hingga empat tempat perpuluhan sebagai 3.1416. Kemudian pada
abad ke-14, Madhava menghitung nilai π sehingga sebelas tempat perpuluhan
sebagai 3.14159265359.
Pada abad ke-7, Brahmagupta
memperkenalkan teorem Brahmagupta, identiti Brahmagupta, serta rumus
Brahmagupta dan dalam karyanya, Brahma-sphuta-siddhanta, beliau buat pertama
kali menerangkan dengan jelas tentang sistem angka Hindu-Arab serta penggunaan
sifar sebagai pemegang tempat dan angka perpuluhan. Adalah daripada terjemahan
teks matematik India ini (sekitar 770) bahawa ahli-ahli matematik Islam telah
diperkenalkan kepada sistem angka ini yang kemudian disesuaikan oleh mereka
menjadi angka Arab. Cendekiawan-cendekiawan Islam membawa ilmu sistem nombor
ini ke Eropah menjelang abad ke-12 dan kini, sistem ini telah menggantikan
semua sistem nombor yang lebih lama di seluruh dunia. Pada abad ke-10, ulasan
Halayudha bagi karya Pingala mengandungi sebuah kajian jujukan Fibonacci dan
segi tiga Pascal, serta menggambarkan pembentukan matriks.
Pada abad ke-12, Bhaskara merupakan
tokoh pertama untuk memikirkan kalkulus pembezaan, bersamaan dengan
konsep-konsep terbitan. Beliau juga membuktikan teorem Rolle (kes khas untuk
teorem nilai min), mengkaji persamaan Pell, dan menyiasat terbitan fungsi
sinus.
Sejak abad ke-14, Madhava serta
ahli-ahli matematik Pusat Pengajian Kerala yang lain mengembangkan ideanya
dengan lebih lanjut. Mereka mengembangkan konsep-konsep analisis matematik dan
nombor titik apung, serta konsep asas bagi seluruh perkembangan kalkulus,
termasuk teorem nilai min, pengamiran sebutan demi sebutan, perhubungan antara
keluasan di bawah lengkuk dengan kamirannya, ujian untuk ketumpuan, kaedah
lelaran bagi penyelesaian persamaan tak linear, serta sebilangan siri tak
terhingga, siri kuasa, siri Taylor dan siri trigonometri. Pada abad
ke-16,Jyeshtadeva menggabungkan banyak perkembangan dan teorem Pusat Pengajian
Kerala dalam karya Yuktibhasa, sebuah teks kalkulus pembezaan pertama di dunia yang
juga merangkumi konsep-konsep kalkulus kamiran. Kemajuan matematik di India
menjadi lembap sejak akhir abad ke-16, akibat pergolakan politik.
Semua karya-karya matematik
dipindahkan secara lisan dan juga dalam bentuk manuskrip sehinggalah sekitar
tahun 500SM. Dokumen matematik tertua yang dihasilkan di India yang masih wujud
ialah Manuskrip Bakhshali kulit kayu birch yang dijumpai pada tahun 1881 di
kampong Bakhshali, berhampiran Peshawar, Pakistan. Manuskrip itu kelihatan
berasal dari tahun 200SM hingga 200SM.
Tambahan pula, beberapa bidang
matematik telah dikaji di India kuno dan Zaman Pertengahan dalam tamadun India
ialah aritmetik, sistem perpuluhan, nombor negatif, sifar, sistem nombor, teori
nombor dan sebagainya.
6. Tanah
Arab (k.k 700 – 1600)
Seterusnya, Matematik telah berkembang
di Tanah Arab. Kekalifahan Islam (Empayar Islam) yang diasaskan di Timur
Tengah, Afrika Utara, Iberia, dan sesetengah bahagian India (di Pakistan) pada
abad ke-8 mengekalkan dan menterjemahkan banyak teks matematik keyunanian
(daripada bahasa Greek kepada bahasa Arab) yang kebanyakannya telah dilupai di
Eropah pada masa itu. Penterjemahan berbagai-bagai teks matematik India dalam
bahasa Arab memberikan kesan yang utama kepada matematik Islam, termasuk
pengenalan angka Hindu-Arab ketika karya-karya Brahmagupta diterjemahkan dalam
bahasa Arab pada kira-kira tahun 766. Karya-karya India dan keyunanian
menyediakan asas untuk penyumbangan Islam yang penting dalam bidang matematik
yang menyusul. Serupa dengan ahli-ahli matematik India pada waktu itu,
ahli-ahli Islam minat akan astronomi khususnya.
Walaupun kebanyakan teks matematik
Islam ditulis dalam bahasa Arab, bukan semuanya ditulis oleh orang Arab kerana,
serupa dengan status bahasa Greek di dunia keyunanian, bahasa Arab dipergunakan
sebagai bahasa tertulis oleh cendekiawan-cendekiawan bukan Arab di seluruh
dunia Islam pada waktu itu. Sesetengah ahli matematik yang terpenting adalah
orang Parsi.
Muhammad ibn Musa al-Khwarizmi, ahli
astronomi Parsi abad ke-9 dari Kekalifahan Baghdad, menulis banyak buku yang
penting mengenai angka Hindu-Arab dan kaedah untuk menyelesaikan persamaan.
Perkataan algoritma berasal daripada namanya, manakala perkataan algebra
berasal daripada judul Al-Jabr wa-al-Muqabilah, salah satu karyanya. Al-Khwarizmi
sering dianggap sebagai bapa algebra moden dan algoritma moden.
Perkembangan algebra yang lebih lanjut
telah dibuat oleh Abu Bakr al-Karaji (953—1029) dalam karyanya, al-Fakhri, yang
memperluas kaedah algebra untuk merangkumi kuasa kamiran serta punca kuasa bagi
kuantiti yang tidak diketahui. Pada abad ke-10, Abul Wafa menterjemahkan
karya-karyaDiophantus dalam bahasa Arab dan mengembangkan fungsi tangen.
Omar Khayyam, pemuisi serta ahli
matematik abad ke-12, menulis Perbincangan mengenai Kesukaran dalam Euclid,
sebuah buku mengenai kecacatan dalam karya Unsur-unsur Euclid. Beliau memberi
penyelesaian geometri untuk persamaan kuasa tiga yang merupakan salah satu
perkembangan yang paling asli dalam matematik Islam. Khayyam amat terpengaruh
dalam pembaharuan takwim. Sebahagian besar trigonometri sfera dikembangkan oleh
Nasir al-Din Tusi(Nasireddin), salah seorang ahli matematik Parsi pada abad
ke-13. Beliau juga menulis sebuah karya yang terpengaruh mengenai postulat
selari Euclid.
Dalam abad ke-15, Ghiyath al-Kashi
mengira nilai π sehingga tempat perpuluhan ke-16. Kashi juga mencipta algoritma
untuk mengira punca kuasa ke-n yang merupakan kes yang khas untuk kaedah-kaedah
yang diberikan berabad-abad kemudian oleh Ruffini dan Horner. Ahli-ahli matematik
Islam lain yang terkenal termasuk al-Samawal, Abu'l-Hasan al-Uqlidisi, Jamshid
al-Kashi,Thabit ibn Qurra, Abu Kamil dan Abu Sahl al-Kuhi.
Pada zaman Kerajaan Turki Uthmaniyah
dalam abad ke 15, perkembangan matematik Islam menjadi lembap. Ini adalah selari
dengan kelembapan perkembangan matematik ketika orang Rom menaklukkan dunia
keyunanian.
7. Eropah
(k.k 1200– 1600)
Seterusnya,
Matematik telah berkembang di Eropah. Matematik pada Zaman Pertengahan adalah
dalam keadaan 'transitional’ di antara tamadun awal dengan zaman Renaissance.
Pada awal 1400an ‘the Black Death’ membunuh lebih daripada 70% daripada
penduduk Eropah. Jangka masa antara 1400 and 1600 dikenali sebagai Renaissance,
telah menukar pemikiran penduduk Eropah
kepada pemikiran berteraskan Matematik.
Edisi bercetak yang pertama berkenaan
“Euclid’s Elements” dalam bahasa Latin
diterbitkan pada tahun 1482. Perkembangan
terhebat pada masa itu adalah penemuan
teori astronomi oleh Nicolaus Copernicus dan
Johannes Kepler. Walaubagaimanapun,
tiada penemuan baru yang signifikan berlaku
pada masa ini.
Kebanyakan
matematik yang kini diajar di universiti diketahui hanya oleh komuniti
matematik di India atau
masih belum diselidik dan dikembangkan di Eropah. Keinginan yang dibangkitkan semula tentang perolehan
pengetahuan baru mencetuskan pembaharuan minat terhadap matematik. Pada awal
abad ke-13, Fibonacci menghasilkan matematik penting yang pertama di Eropah
sejak masa Eratosthenes, satu lompang yang melebihi seribu tahun. Tetapi sejauh
yang kini diketahui, hanya sejak akhir abad ke-16 bahawa ahli-ahli matematik
mula membuat kemajuan tanpa sebarang prajadian di mana-mana tempat di dunia.
Yang pertama daripada ini ialah penyelesaian am bagi
persamaan kuasa tiga yang secara umumnya dikatakan dicipta oleh Scipione del
Ferro pada kira-kira tahun 1510, tetapi diterbitkan buat pertama kali oleh
Gerolamo Cardano dalam karyanya, Ars magna. Ini diikuti dengan cepat oleh
penyelesaian persamaan kuartik am oleh Lodovico Ferrari
Sejak masa itu, perkembangan-perkembangan matematik
muncul dengan pantas dan bergabung dengan kemajuan dalam bidang sains untuk
menghasilkan faedah bersama. Pada tahun 1543 yang penting, Copernicus
menerbitkan karyanya, De revolutionibus, yang menegaskan bahawa Bumi
mengelilingi Matahari, dan Vesalius menerbitkan De humani corporis fabrica yang
mengolahkan tubuh manusia sebagai suatu himpunan organ.
Didorong oleh desakan pelayaran serta keperluan yang
semakin bertambah untuk peta-peta kawasan besar yang tepat, trigonometri
bertumbuh menjadi satu cabang matematik yang utama.Bartholomaeus Pitiscus
merupakan orang pertama yang menggunakan perkataan ini ketika beliau
menerbitkan karyanya, Trigonometria, pada tahun 1595. Jadual sinus dan kosinus
Regiomontanus diterbitkan pada tahun 1533. [9]
Disebabkan oleh Regiomontanus (1436—1476) dan François
Vieta (1540—1603), antara lain, pada akhir abad, matematik ditulis menggunakan
angka Hindu-Arab dalam bentuk yang tidak amat berbeza dengan notasi-notasi yang
anggun yang kini digunakan.
8.
Century
of Enlightenment (k.k 1600 – 1699)
Seterusnya, Matematik telah berkembang
di abad ke-16. Perkembangan bijak pandai, dalam teknologi dan pengetahuan
berlaku pada masa ini. Antara sumbangan yang hebat adalah seperti
Ø
Segitiga
Pascal (Blaise Pascal),
Ø
Logik
(Gottfried Leibniz),
Ø
Penaakulan
Deduktif ( Galileo Galilei),
Ø
Alat
Mengira (Johan Napier),
Ø
Simbol
“ ÷” (John Wallis),
Ø
Penggunaan
titik perpuluhan (Kepler and Napier),
Ø
Nombor
Perdana (Fermat),
Ø
Huruf-huruf
untuk Angkubah / Anu (Rene Descartes),
Ø
Teori
Kebarangkalian permulaan (Blaise Pascal) dan
Ø
Bahagian
/ Rentasan Konik (Rene Descartes).
9.
Early
Modern Period (1700 – 1899)
Tempoh ini menandakan permulaan kepada
matematik moden. Terdapat experimentasi dan formulasi idea berlaku pada masa
ini. Salah satu cara untuk melihat perkembangan berbagai-bagai sistem nombor
matematik moden adalah untuk melihat nombor-nombor baru yang dikaji dan
diselidikkan bagi menjawab soalan-soalan aritmetik yang dilakukan pada
nombor-nombor yang lebih tua. Sejarah menunjukkan bahawa matematik yang kita
pelajari semasa di sekolah menengah adalah dihasilkan pada masa ini. Di antara
topik-topik yang terlibat adalah :
Ø
Boolean algebra (George Boole),
Ø
Formal Logic (Bertrand
Russel),
Ø
Principal Mathematica (Alfred North Whitehead),
Ø
logical
proof (Charles Dodgson),
Ø
probability,
calculus and complex numbers (Abraham de Moivre),
Ø
number
theory (Leonhard Euler),
Ø
connection
between probability and π (Compte de Buffon),
Ø
calculus
and number theory ( Lagrange),
Ø
non-Euclidean Geometry ( Johann Lambert ) dan sistem Metrik direkacipta.
10. Modern Period (1900 – sekarang )
Pada sepanjang abad
ke-19, matematik
menjadi semakin abstrak.
Abad ke-19 juga memperlihatkan
pengasasan persatuan-persatuan matematik yang pertama: Persatuan Matematik
London pada tahun 1865, Société Mathématique de France pada tahun 1872,Circolo
Mathematico di Palermo pada tahun 1884, Persatuan Matematik Edinburg pada tahun
1864, dan Persatuan Matematik Amerika pada tahun 1888.
Sebelum abad-20, bilangan ahli matematik yang kreatif di
dunia pada mana-mana satu masa adalah terhad..Tempoh masa ini merangkumi semua penemuan pada abad yang
lalu. Di antara penemuan matematik adalah
Ø
Twenty-Three
famous problems (Hilbert),
Ø
Analytic
Number Theory (Hardy and Ramanujan),
Ø
General
theory of relativity (Einstein),
Ø
Algebra
(Emmy Noether),
Ø
Godel’s
Theorem, komputer elektronik yang pertama
Ø
Game
Theory (John von Neumann),
Ø
Continuum
Hypothesis (Cohen),
Ø
Development
of BASIC ( John Kemeny, Thomas Kurtz), personal computer Apple II
11. Abad
ke-20
Pekerjaan ahli matematik benar-benar
bermula pada abad ke-20. Setiap tahun, beratus-ratus Ph.D. dalam matematik
dianugerahkan, dan pekerjaan-pekerjaan boleh didapati untuk kedua-dua
pengajaran dan industri. Perkembangan matematik bertumbuh dengan pesat, dengan
terdapat terlalu banyak kemajuan untuk membincangkan, kecuali beberapa yang
amat penting.
Pada dekad 1910-an, Srinivasa Aaiyangar
Ramanujan (1887-1920) mengembangkan melebih 3,000 teorem, termasuk sifat-sifat
nombor gubahan sangat tinggi, fungsi sekatan serta asimptotnya, dan fungsi teta
maya. Beliau juga membuat kejayaan cemerlang serta penemuan yang utama dalam
bidangfungsi gama, bentuk modular, siri mencapah, siri hipergeometri, dan teori
nombor perdana.
Teorem-teorem
termasyhur dari masa dahulu memberikan tempat kepada teknik-teknik yang baru
dan lebih berkesan. Wolfgang Haken dan Kenneth Appel menggunakan sebuah
komputer untuk membuktikan teorem empat warna (Gambarajah 2.0). Andrew Wiles yang bekerja bersendirian di
dalam pejabatnya selama bertahun-tahun membuktikan teorem terakhir Fermat.
Gambarajah 2.0 Teorem Empat Warna
Seluruh bidang-bidang baru matematik
seperti logik matematik, matematik komputer, statistik, dan teori permainan
mengubahkan jenis-jenis soalan yang dapat dijawab dengan kaedah-kaedah
matematik. Bourbaki, ahli matematik Perancis, mencuba menggabungkan semua
bidang matematik menjadi satu keseluruhan yang koheren.
Terdapat juga penyelidikan-penyelidikan
baru tentang had matematik. Kurt Gödel membuktikan bahawa di mana-mana sistem
matematik yang merangkumi integer, terdapat kenyataan benar yang tidak dapat
dibuktikan. Paul Cohen membuktikan ketakbersandaran hipotesis
kontinumberdasarkan aksiom piawai teori set.
Menjelang akhir abad, matematik juga
mempengaruhi seni apabila geometri fraktal menghasilkan bentuk-bentuk indah
yang tidak pernah dilihat dahulu.
12. Abad
ke-21
Pada bermulanya abad ke-21, banyak
pendidik menyatakan kebimbangan mengenai sebuah kelas rendah yang baru, iaitu
buta huruf matematik dan sains. Pada waktu yang sama, matematik, sains,
kejuruteraan, dan teknologi bersama-sama mencipta pengetahuan, komunikasi, dan
kemakmuran yang tidak termimpi oleh ahli-ahli falsafah kuno.
No comments:
Post a Comment